Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών και η συζήτηση για το Εθνικό Απολυτήριο
Ο διεθνής διαγωνισμός PISA του ΟΟΣΑ αξιολογεί τις γνώσεις και δεξιότητες των 15χρονων μαθητών σε Κατανόηση Κειμένου, Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες. Σύμφωνα με τα πρόσφατα αποτελέσματα, οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ παρατηρείται περαιτέρω πτώση σε σχέση με προηγούμενα έτη.
📊 Δείτε τα επίσημα στοιχεία στην ιστοσελίδα του ΟΟΣΑ – PISA 2022 Results.
Παρόμοια εικόνα προκύπτει και από την «Ελληνική PISA», τον εθνικό διαγωνισμό αξιολόγησης που πραγματοποιεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Τα δεδομένα δείχνουν ότι πολλοί μαθητές έχουν ήδη μείνει πίσω στις βασικές δεξιότητες προτού φτάσουν στο Λύκειο.
📘 Δείτε τα αποτελέσματα στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ – Ελληνική PISA.
Τα ευρήματα φανερώνουν πως περισσότεροι από ένας στους τρεις μαθητές δεν κατορθώνουν να επιτύχουν το δεύτερο επίπεδο ικανοτήτων του διαγωνισμού, ποσοστό που αγγίζει το 35% στα Μαθηματικά. Αυτό σημαίνει ότι ένα σημαντικό ποσοστό των μαθητών δυσκολεύεται να κατανοήσει και να εφαρμόσει βασικές έννοιες, ουσιαστικά πρόκειται για λειτουργικό αναλφαβητισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, η συζήτηση για το Εθνικό Απολυτήριο επανέρχεται στο προσκήνιο. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν πολλοί ειδικοί, η ενίσχυση των εξετάσεων χωρίς προηγούμενη στήριξη των μαθητών και βελτίωση των δομών μάθησης κινδυνεύει να οδηγήσει σε μαζική αποτυχία, αντί για ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης.
Αναγκαία βήματα, όπως προτείνεται, είναι η σταδιακή αναμόρφωση των βαθμολογικών κανόνων, η ενίσχυση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, και η εξασφάλιση ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές ήδη από τη Γυμνασιακή βαθμίδα.
Ο διεθνής διαγωνισμός PISA του ΟΟΣΑ αξιολογεί τις γνώσεις και δεξιότητες των 15χρονων μαθητών σε Κατανόηση Κειμένου, Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες. Σύμφωνα με τα πρόσφατα αποτελέσματα, οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, ενώ παρατηρείται περαιτέρω πτώση σε σχέση με προηγούμενα έτη.
📊 Δείτε τα επίσημα στοιχεία στην ιστοσελίδα του ΟΟΣΑ – PISA 2022 Results
Παρόμοια εικόνα προκύπτει και από την «Ελληνική PISA», τον εθνικό διαγωνισμό αξιολόγησης που πραγματοποιεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Τα δεδομένα δείχνουν ότι πολλοί μαθητές έχουν ήδη μείνει πίσω στις βασικές δεξιότητες προτού φτάσουν στο Λύκειο.
📘 Δείτε τα αποτελέσματα στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ – Ελληνική PISA
Τα ευρήματα φανερώνουν πως περισσότεροι από ένας στους τρεις μαθητές δεν κατορθώνουν να επιτύχουν το δεύτερο επίπεδο ικανοτήτων του διαγωνισμού, ποσοστό που αγγίζει το 35% στα Μαθηματικά. Αυτό σημαίνει ότι ένα σημαντικό ποσοστό των μαθητών δυσκολεύεται να κατανοήσει και να εφαρμόσει βασικές έννοιες — ουσιαστικά πρόκειται για λειτουργικό αναλφαβητισμό.

Στο πλαίσιο αυτό, η συζήτηση για το Εθνικό Απολυτήριο επανέρχεται στο προσκήνιο. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν πολλοί ειδικοί, η ενίσχυση των εξετάσεων χωρίς προηγούμενη στήριξη των μαθητών και βελτίωση των δομών μάθησης κινδυνεύει να οδηγήσει σε μαζική αποτυχία, αντί για ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης.

Αναγκαία βήματα, όπως προτείνεται, είναι η σταδιακή αναμόρφωση των βαθμολογικών κανόνων, η ενίσχυση της Τεχνικής Εκπαίδευσης, και η εξασφάλιση ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές ήδη από τη Γυμνασιακή βαθμίδα.

Αρχικό κείμενο https://www.naftemporiki.gr/society/2030925/to-ethniko-apolytirio/